Periodisk fastes, positive egenskaber.

Periodisk faste’s positive egenskaber

Jeg har her lavet et lille skriv om periodisk faste og den positive indflydelse det har for vores sundhed.
Faste har været benyttet i mange tusind år, og især i rituelle spirituelle sammenhænge eller religiøse.

Her gør vi den helt lav praksis, og gør os en forståelse for, hvorfor periodisk faste kan være givtig for vores krop.

Den periode jeg taler om, kan hedde 16:8 eller 18:6 eller 20:4, altså faste først og spisevinduet bagefter.

Noget af det første i vores faste der bliver taget fra er – Glykogendepoterne i kroppen, og derefter fedtdepoterne.
Når fedt konventer til energi er det en fantastisk energi brændsel til kroppen, men det kræver noget arbejde, at komme derhen.
Der skabes noget keton stof som er brændsel til vores hjerne, når der ikke er indtaget kulhydrater.
Det vil man også kunne lugte ved udåndingen, i større eller mindre grad, som acetone.

I selve faste vinduet stoppes der lagring af fedt, også fordi der ikke overspises af kulhydrat. Det er et enzym ved navn SIRUIN, der gør det arbejde, men det modvirker også aldring, at faste.

Under fasten er der et væksthormon der stiger – det hedder HGH og det giver en stor fordel, fordi det beskytter muskelvævet når Ghrelin stiger, som er vores sulthormon. Det er også det hormon der kan have svært ved at slå igennem når vi overspiser.

Samtidig gør fasten noget ved inflammation i kroppen – fordi kroppen får en ”pause” fra fødevare den skal forholde sig til, især vores bugspytkirtel der producerer insulin som er med til at transporter kulhydrat ind i cellerne.

Der er en vigtig ting at huske ved faste som lige så godt kan slås fast fra begyndelsen, det er at det på ingen måde, er lige meget hvad man indtager bagefter, i sit åbne spisevindue.


Der er 3 hormoner som er vigtige spillere når der fastes.... Er

  • -  Insulin

    Insulin resistens, er når bugspytkirtlen kommer til at producere mere insulin end hvad godt er, så blodet kommer til at svømme i sukker.
    Fasten giver den fornødne pause så celler og blod bliver tømt for sukker, og gør at selve cellens receptorer bliver naturligt følsomme igen.

  • -  HGH
    Human Growth Hormon, også kaldet, SOMATROPIN, bliver udskilt i vores hypofyse for lap. Det er også et af de hormoner som falder ved alderen, og det ses i fald ved muskelmasse og knoglemasse.
    Men ved faste øges vores egen produktion af HGH, hvor det frigives under vores søvn. Men det kræver den periodiske faste, og ved faste på omkring de 24 timer så øges HGH med 300%

    WOW sikken en gevinst.

- Ghrelin
Det er jo som skrevet før vores sulthormon, og det er med til at gøre vores fedtmasse mindre.
Det er Ghrelin der øger ACTH= enzymprodukt, som er med til at spalte vores mad.
Men den er også voldsomt udfordret når der leves en inflammatorisk livsstil altså en livsstil med masser af stegt mad, raffineret sukker, stivelse, brød, kartofler, kage, bøffer, kærgården OSV.
Det har en positiv indvirkning på vores kolesterol i forhold til HDL – LDL og triglycerider. Det er langt farligere at have et forhøjet triglycerid i blodet end kolesterol. Det kan måles hos lægen og bør MAX ligge på 2,2mmol/L
Ghrelin stimulere endvidere SUBSTANTIA NIGRA, som er en del af det bevægelseskontrollerende center i hjernen. Når dette center bliver beskadiget, er det sygdommen parkinsonisme der opstår.
Ved at Ghrelin stiger under den periodiske faste, er det med til at stimulere Myelinskederne i hjerne, som ellers kan være angrebet under sygdom som sklerose.

Under fasten er der et protein stof som stiger, BDNF. Dette proteinstof er med til at hjælpe nye neuroner på vej, som også kan virke antidepressivt.


Apoptose betyder programmeret celledød, og er en naturlig del i vores krop. Det bliver styrket under fasten, så de slidte celler hurtigere går til i stedet for at hænge i med halv vind.

Det kalder man også Autofagi. Altså når insulin i kroppen går ned, stiger glukagon og aktivere autofagi – programmeret celledød.
Så det der hæmmer autofagi, er glukose, insulin.

Altså, er der en kæmpe gevinst i at leve efter antiinflammatoriske principper, og periodisk faste så kroppen har mulighed for en selvhealing.

Herudover siges det at hvis du faster i op til 72 timer (OBS bør gøres under kontrolleret forhold, og aldrig alene) Så kan hele immunsystemet skiftes ud.

Så en stor opfodring til at sætte i gang, med den periodiske faste.




Nem frokost smørrebrød

Nogle gange skal det jo være enkelt, og måltider skal ikke føles kompliceret at lave. 
Og jeg nyder at få det til at være simpelt for mig, denne frokost er spækket med sunde fedtstoffer, gode protein kilder fra rejerne - og de frø, nødder og æg som der findes i brødet.

Vores kroppe af brug for min 600g - 800g grove grøntsager om dagen, og de kan tilføres på forskellig vis. Eks som nemme stykker til min frokost her. 
Vi har brug for det for at vores tarm kan fungere optimalt, og tilføre de næringsstoffer vi har brug for. Derfor er det også vigtigt at vælge økologisk og biodynamisk for ikke at tilføre vores krop og især lever mere kemi den skal arbejde for at udskille, hvilket ikke er helt nemt altid for leveren at gøre. 

Men denne frokost er nem og lækker og indeholder alt det gode inden for principperne af antiinflammatorisk kostprincipper. 

Støt Brysterne

En helt speciel mærkesag for mig er, bekæmpelse af kræft. Alt for mange mennesker er berørte af kræft enten med diagnosen eller som pårørende. Jeg er pårørende, og har virkelig mærket på sidelinien hvor vigtigt der er med forskning. Så den vil jeg gerne være med til at støtte med denne lækre brunch. Også er der bare mega hyggeligt i "Bag det blå hus" og Heidi er super kompetent med mindfull living. Kom glad.

Velkommen & pink smoothies

Hej og velkommen til min side og min blog :-) 
Her kommer til at være indlæg, invitationer, pop up, opskrifter og andet godt. 

Jeg har for små 14 dage siden lavet mit sidste pop up take away brunch, hvor denne smoothies var blandt posen. 
Den består af rødbede- gulerod- appelsin- citron- banan- hindbær- kanel- vaniljepulver og mandeldrik.

Jeg kommer til at lave pop up take away igen :-) 

Næste gang take away brunch bliver til støt brysterne søndag d. 22 august i Viborg hos Mads Ottow i "Bag det blå hus" keramik og med Heidi fra "5 Forever" et samarbejde som bliver skudt igang på denne dag med mindfulness kost antiinflammation skoven og retræte. Der kommer et specielt oplæg for dette. 

Take away tapas  bliver fredag d. 10 september 2021. Der kommer snart en menu og særskilt oplæg på det.